T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI
WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI
Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.
Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.
Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:
Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.
Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.
Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;
İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.
Oturum Çerezleri (Session Cookies) |
Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır. |
Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:
Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.
Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.
1. YATIRIM TEŞVİK SİSTEMİ MEVZUATI
Yatırım teşvik sistemine ilişkin düzenlemeler 19/06/2012 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 2012/3305 sayılı “Yatırımlarda Devlet Yardımları Hakkında Karar” ile 20/06/2012 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 2012/1 sayılı Uygulama Tebliği ile yapılmaktadır. Bu düzenlemeler ile ülkemizde yapılacak belli asgari şartları sağlayan yatırımlar, yatırım konusu ve yatırım iline göre değişen bir şekilde teşvik unsurlarından yararlanabilmektedir. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı, Kalkınma Ajansları Genel Müdürlüğü bünyesinde yatırım yeri ve yatırım konusu seçilmesiyle sorgulama ve hesaplamanın yapıldığı Teşvik Robotu web uygulaması oluşturulmuştur. Bu uygulamada yatırımın tanımı kutusuna US97/NACE kodu ya da tanımı yazıldığında otomatik filtrelemeyle yatırım tanımları listelenmektedir. Teşvik Robotu sorgu ve hesaplama sonucunu tüm bilgilerin tek sayfada çıktı olarak yazdırılması mümkündür. Ayrıca başvuruda istenen belge örneklerine ulaşmak mümkündür. Teşvik robotuna https://www.yatirimadestek.gov.tr/tesvik-robotu bağlantısından ulaşılabilmektedir. Bu yazıda Karara atıfta bulunarak bilgilendirmeler yapılmıştır. Güncel karar metnine aşağıda yer alan bağlantıdan ulaşılabilir:
https://www.yatirimadestek.gov.tr/pdf/assets/upload/dosyalar/bakanlar_kurulu_karari-yatirim_tesvik_uygulamalari.pdf
2 .YATIRIM TEŞVİK SİSTEMİNDE BÖLGE KAVRAMI
Yatırım Teşvik Programının uygulanması amacıyla bölgeler, sosyo-ekonomik gelişmişlik seviyeleri (Sosyo Ekonomik Gelişmişlik Endeksi-SEGE 2017) dikkate alınarak 6 bölgeye ayrılmıştır. Yatırım Teşvik Sisteminin amaçlarından birisi de bölgesel gelişmişlik farklarının azaltılmasıdır. Bu nedenle daha az gelişmiş illerin bölge numaraları daha yüksek olup, bu illerde yapılan yatırımlar daha fazla teşvik oranlarından yararlanmaktadır. 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren geçerli olan yeni düzenleme ile yeni bölge haritası ve sınıflandırılmış iller tablosu aşağıda gösterilmektedir. Muğla 1.bölgede yer almaktadır.
3. YATIRIM TEŞVİK BELGESİ BAŞVURULARI NEREYE YAPILMALI?
Yatırım teşvik başvurusu E-TUYS üzerinden yapılabilmektedir. Başvuru ücreti bulunmamaktadır. Başvuru yapılabilmesi için ilk adım sisteme giriş yetkilendirmesi alınmasıdır. Bunun için https://www.sanayi.gov.tr/destek-ve-tesvikler/yatirim-tesvik-sistemleri web sitesinde yer alan dilekçe, taahhütname, kullanıcı yetkilendirme formu “Kayıtlı Elektronik Posta(KEP)” vasıtası ile Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğü KEP adresine gönderilir. Yetkilendirme alındıktan sonra yine aynı web bağlantısında yer alan E-TUYS Yatırımcı Bilgi Girişi Kılavuzu ve E-TUYS Kullanım Kılavuzu doğrultusunda işlemler yapılarak başvuru süreci tamamlanır. Başvuru sürecinde Muğla Yatırım Destek Ofisimiz ücretsiz danışmanlık sağlamaktadır.
4. DESTEK UNSURLARI NELERDİR?
Yatırım teşvik sisteminde yatırımlar Genel Teşvik, Bölgesel Teşvik, Bölgesel Teşvik Alt Bölge Teşvikleri, Öncelikli Yatırım ve Stratejik Yatırım olarak ayrı sınıflarda teşvik edilmektedir. Teşvik unsurlarının yatırımcıya sağladığı katkılar, yatırımın niteliğine ve tabi olacağı uygulamalara göre değişkenlik göstermektedir. Sayfa sonunda yer alan tabloda Muğla’da yapılacak yatırımların teşviklerden yararlanma durumu gösterilmektedir.
4. 1 GENEL YATIRIM TEŞVİK UYGULAMALARI
Bölge ayrımı yapılmaksızın teşvik edilmeyecek yatırımlar haricindeki yatırımlara; Katma Değer Vergisi (KDV) İstisnası, Gümrük Vergisi Muafiyeti ve sadece tersanelerin gemi inşa yatırımları için geçerli 18 ay süreyle Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği uygulanır. Muğla için asgari yatırım tutarı 1 Milyon TL olmalıdır.
4.2 BÖLGESEL YATIRIM TEŞVİK UYGULAMALARI
Bölgesel Teşvik Uygulamaları kapsamında Karar Ek-2A ve Ek-2B’de belirtilen Muğla için belirlenen sektörlerde yapılacak yatırımlar; asgari kapasite veya tutarları sağlamaları halinde; KDV İstisnası, Gümrük Vergisi Muafiyetine ilave olarak, Vergi İndirimi, Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği, Faiz veya Kar Payı Desteği ve Yatırım Yeri Tahsisi teşvik unsurlarından yararlanabilmektedir. Muğla’da bölgesel teşvik uygulamaları konusunda yapılacak yatırım 1. Bölge teşvik unsurlarından yararlanacaktır ancak aşağıda belirtilen yatırım konularında yatırım yapılmasıyla daha yüksek teşvik unsurlarından yararlanılabilmektedir.
4.2.1 BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMALARI KAPSAMINDA ALT BÖLGE DESTEKLERİNDEN YARARLANMA
4.2.1.1 Organize Sanayi Bölgelerinde yapılacak yatırımlar veya imalat sanayine yönelik olarak Endüstri Bölgesinde gerçekleştirilen yatırımlar ile sektörel işbirliğine dayalı yatırımlar vergi indirimi ve sigorta primi işveren hissesi desteği açısından bulunduğu bölgenin bir alt desteğinden yararlanırlar. Dolayısıyla, Muğla Milas OSB’de yapılacak yatırımlar vergi indirimi ve sigorta primi işveren hissesi desteği açısından 2. Bölge teşvik oranlarından yararlanabileceklerdir.
4.2.1.2 Orta-yüksek teknolojili sanayi sınıfında yer alan bazı yatırım konuları 1., 2., ve 3. bölgede yer alsa dahi 4. bölge desteklerinden yararlanırlar. Dolayısıyla, Muğla’da Karar Ek-6’da belirtilen konularda yatırım yapılması durumunda 4. Bölge teşvik unsurlarından yararlanılabilecektir.
4.2.1.3 Muğla Seydikemer’in Karar Ek-7’de yer alan ilçelerden olması nedeniyle, Seydikemer’de yapılacak yatırım bir alt bölge olan 2. Bölge teşvik unsurlarından yararlanabilmektedir.
4.2.2 ÖNCELİKLİ YATIRIMLAR
Ülkemizin ihtiyaçları doğrultusunda, tespit edilen alanlarda yapılacak olan yatırımlar, öncelikli yatırımlar olarak belirlenmiş ve bu yatırımlara 1. 2. 3. ve 4. Bölgelerde gerçekleştirilmiş olsalar dahi 5. Bölgede uygulanan destekler sağlanmaktadır. Dolayısıyla Muğla’da öncelikli yatırım alanında yatırım yapılması durumunda 5. Bölge teşviklerinden yararlanılabilmektedir. Öncelikli yatırım konuları Kararın 17. Maddesinde belirtilmektedir.
4.3. STRATEJİK YATIRIM TEŞVİK UYGULAMALARI
İthalat bağımlılığı yüksek olan ara malı veya ürünlerin üretimine yönelik yatırımlar stratejik yatırımların teşviki uygulamaları kapsamında desteklenmektedir. Muğla için de geçerli desteklenecek olan yatırımların aşağıdaki kriterlerin tamamını sağlamaları gerekmektedir.
• Asgari sabit yatırım tutarının 50 milyon TL olması,
• Yatırım konusu ürünle ilgili yurt içi toplam üretim kapasitesinin ithalattan az olması,
• Yatırımla sağlanan katma değerin asgari %40 olması (rafineri ve petrokimya yatırımlarında bu şart aranmayacaktır),
• Üretilecek ürünle ilgili toplam ithalat değerinin son 1 yıl itibarıyla en az 50 milyon $ olması.
Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı (TOSHP) kapsamında Bakanlıkça uygun görülen yatırımlar da stratejik yatırımlar kapsamında desteklenebilecektir. TOSHP duyuruları ve başvuruları http://www.hamle.gov.tr/ üzerinden yapılmaktadır.
MUĞLA’DA YAPILACAK YATIRIMLARIN TEŞVİKLERDEN YARARLANMA DURUMU
Teşvik Unsurları |
Genel Teşvik |
Bölgesel Teşvik |
Milas OSB (Alt Bölge) |
Muğla Seydikemer İlçesi (Alt Bölge) |
Orta-Yüksek Teknolojili Yatırım |
Öncelikli Yatırım |
Stratejik Yatırım |
KDV İstisnası |
Var |
Var |
Var |
Var |
Var |
Var |
Var |
Gümrük Vergisi Muafiyeti |
Var |
Var |
Var |
Var |
Var |
Var |
Var |
Vergi İndirimi |
- |
%50 Vergi İndirim Oranı %15 Yatırıma Katkı Oranı |
%55 Vergi İndirim Oranı %20 Yatırıma Katkı Oranı |
%55 Vergi İndirim Oranı %20 Yatırıma Katkı Oranı |
%70 Vergi İndirim Oranı %30 Yatırıma Katkı Oranı |
%80 Vergi İndirim Oranı %40 Yatırıma Katkı Oranı |
%90 Vergi İndirim Oranı %50 Yatırıma Katkı Oranı |
Sigorta Primi İşveren Hissesi Desteği |
Sadece Tersanelerin Gemi İnşa Yatırımlarında 18 Ay |
Yatırımın %10’u Oranında 2 Yıl Boyunca |
Yatırımın %15’i Oranında 3 Yıl Boyunca |
Yatırımın %15’i Oranında 3 Yıl Boyunca |
Yatırımın %25’i Oranında 6 Yıl Boyunca |
Yatırımın %35’i Oranında 7 Yıl Boyunca |
***Yatırımın %15’i Oranında 7 Yıl Boyunca |
Faiz veya Kar Payı Desteği |
- |
- |
- |
- |
TL 4 Puan, Döviz 1 Puan İndirimli, 1 Milyon 200 Bin TL'yi Geçemez. |
TL 5 Puan, Döviz 2 Puan İndirimli, 1 Milyon 400 Bin TL'yi Geçemez. |
****TL 5 Puan, Döviz 2 Puan İndirimli, 1 Milyon 400 Bin TL'yi Geçemez. |
KDV İadesi** |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
500 Milyon TL Üzerindeki Yatırımlarda |
Yatırım Yeri Tahsisi***** |
- |
Var |
Var |
Var |
Var |
Var |
Var |
* İmalat sanayiine yönelik (US-97 Kodu:15-37) düzenlenen yatırım teşvik belgeleri kapsamında, 1/1/2017 ile 31/12/2022 tarihleri arasında gerçekleştirilecek yatırım harcamaları için yatırıma katkı oranı mevcut orana 15 puan ilave edilmek suretiyle, vergi indirimi oranı %100 oranında ve yatırıma katkı tutarının yatırım döneminde kullanılabilecek oranı %100 olarak uygulanır.
** 2017-2021 yılında imalat sektöründe gerçekleştirilecek teşvik belgeli tüm yatırımlara ilişkin bina-inşaat harcamaları KDV iadesinden yararlanabilmektedir. *** Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı kapsamında desteklenmesine karar verilen stratejik yatırımlarda %15 kısıtı uygulanmaz.
**** Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı kapsamında faiz desteği TL cinsi kredilerde yüksek teknolojili üründe 10, diğerlerinde 8 puan olarak uygulanır.
***** Yatırım Teşvik Belgesi düzenlenmiş yatırımlar için Maliye Bakanlığınca belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yatırım yeri tahsis edilmesidir.